Da novela de cavalaria à comédia renascentista: Don Duardos e Amadís de Gaula de Gil Vicente

Authors

  • María Rosa Álvarez Sellers Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.17398/1888-4067.1.159

Keywords:

Theatre, Gil Vicente, Renaissance, Comedy, Chivalresque novels, Don Duardos, Amadis de Gaula

Abstract

Apart from allegorical religious plays and moral plays, Gil Vicente,
also wrote comedies, the genre that prevailed in the 16th and 17th
centuries. He took part in the spirit of renewal and dilettante
characteristic of Renaissance which tended to define the literary
genres by searching the suitable ways of life expression through
the use of the right word. He wrote two comedies that Torres
Naharro would call « a fantasia», not only because of the subject
but also because of their literary sources: Don Duardos (1522) and
Amadis de Gaula (1533) inspired in several chivalresque novels.
When Gil Vicente changed them into drama, different heroic and
sentimental perspectives appeared....

References

Alonso (1985): Dámaso Alonso, Obras completas, Madrid, Gredos, vol. VIII, pp. 273-479.
Álvarez (1995): María Rosa Álvarez Sellers, “Peligros de amor y trampas de lenguaje: Don Duardos de Gil Vicente”, Quadrant, Université Paul-Valéry, Montpellier III, nº 12, pp. 5-30.
Álvarez (1997): María Rosa Álvarez Sellers, Análisis y evolución de la tragedia española en el Siglo de Oro: la tragedia amorosa. Kassel, Reichenberger, Colección “Teatro del Siglo de Oro. Estudios de Literatura”, 3 vols., nº 33, 34 e 35.
Álvarez (2000): María Rosa Álvarez Sellers, “António Ferreira: parámetros para la construcción de una nueva tragedia” in Actas del Congreso Internacional de Historia y Cultura en la Frontera - I Encuentro de Lusitanistas Españoles, Ed. Juan M. Carrasco
González/ Mª Jesús Fernández García/ Maria Luísa Trindade Madeira Leal, Cáceres, Universidad de Extremadura, vol. I, pp. 239-257.
Bernardes (1996): José Augusto Cardoso Bernardes, Sátira e lirismo. Modelos de síntese no teatro de Gil Vicente, Coimbra, Universidade de Coimbra.
Hermenegildo (1983): Alfredo Hermenegildo, “Cristóbal de Virués y los signos teatrales del horror”, Criticón, 23, pp. 89-109.
Keates (1962): Laurence W. Keates, The Court Theatre of Gil Vicente, Lisboa, Livraria Escolar.
Lihani (1961): John Lihani, Resenha da edição de T.P. Waldron da Tragicomedia de Amadís de Gaula, em Modern Languages Notes, LXXVI, pp. 284-286.
Menéndez (1961): Marcelino Menéndez Pelayo, Orígenes de la Novela, vol. II, Madrid, C.S.I.C., 2ª ed.
Naharro (1973): Bartolomé Torres Naharro, Comedias: Soldadesca, Tinelaria, Himenea, Ed. D.W. Mc Pheeters, Madrid, Castalia.
Naharro (1936): Bartolomé Torres Naharro, Propalladia de Bartolomé de Torres Naharro (Nápoles, 1517). Sale nuevamente a la luz reproducida en facsímile por acuerdo de la Academia Española y a sus expensas, Madrid.
Parker (1986): Alexander A. Parker, La filosofía del amor en la literatura española 1480-1680, Madrid, Cátedra.
Parker (1967): Jack Horace Parker, Gil Vicente, New York, Twayne Publishers.
Ramón (1967): Francisco Ruiz Ramón, Historia del teatro español (desde sus orígenes hasta 1900), Madrid, Alianza Editorial.
Reckert (1992): Stephen Reckert, “Gil Vicente e a génese da «Comédia Espanhola»” in Temas vicentinos. Actas do Colóquio em torno da obra de Gil Vicente, Lisboa, Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, pp. 139-150.
Reckert (1996): Stephen Reckert, “Gil Vicente y la génesis de la comedia española”, in Teatro castellano, Ed. Manuel Calderón, Barcelona, Crítica, pp. IX-XXII.
Révah (1951): Israel S. Révah, “La “Comedia” dans l’oeuvre de Gil Vicente”, Bulletin d’Histoire du Théâtre Portugais, II, pp. 1-39.
Ruiz (1967): Francisco Ruiz Ramón, Historia del teatro español (desde sus orígenes hasta 1900), Madrid, Alianza Editorial.
Sánchez & Porqueras (1972): Federico Sánchez Escribano & Alberto Porqueras Mayo, Preceptiva dramática española del Renacimiento y el Barroco, Madrid, Gredos.
Santillana (1852): Marqués de Santillana, Obras de Don Íñigo López de Mendoza, Marqués de Santillana, Ed. José Amador de los Ríos, Madrid.
Saraiva & Lopes (s.d.): António José Saraiva & Óscar Lopes, História da Literatura Portuguesa, Porto, Porto Ed., 16ª ed.
Simões (1987): João Gaspar Simões, Perspectiva histórica da ficção portuguesa, Lisboa, Publicações Dom Quixote.
Teyssier (1982): Paul Teyssier, Gil Vicente: o autor e a obra, Lisboa, Instituto de Língua e Cultura Portuguesa (Biblioteca Breve, 67). Tobar (1990): María Luisa Tobar, “La estructura de la comedia vicentina”, Messana, II, pp. 41-72.
Vicente (1962): Gil Vicente, Obras dramáticas castellanas, Ed. Thomas R. Hart, Madrid, Espasa-Calpe.
Vicente (1996): Gil Vicente, Teatro castellano, Ed. Manuel Calderón, Barcelona, Crítica.
Vicente (1959): Gil Vicente, Tragicomedia de Amadís de Gaula, Ed. T.P. Waldron, Manchester University Press.
VV.AA. (1990): VV.AA., Teatro renacentista, Ed. Alfredo Hermenegildo, Madrid, Austral.
Wardropper (1964): Bruce W. Wardropper, “Approaching the Metaphysical Sense of Gil Vicente’s Chivalric Tragicomedies”, Bulletin of the Comediantes, XVI, pp. 1-9.
Zimic (2003): Stanislav Zimic, Ensayos y notas sobre el teatro de Gil Vicente, Vervuert, Iberoamericana.

Downloads

Published

07/07/2022

How to Cite

Álvarez Sellers, M. R. (2022). Da novela de cavalaria à comédia renascentista: Don Duardos e Amadís de Gaula de Gil Vicente. Limite. Revista De Estudios Portugueses Y De La lusofonía, 1, 159-173. https://doi.org/10.17398/1888-4067.1.159