Portugal in the Work of Carmen de Burgos
DOI:
https://doi.org/10.17398/1888-4067.8.19Keywords:
Portugal, image, Carmen de Burgos, ColombineAbstract
The image of Portugal conveyed by Carmen de Burgos in her work is
the result of a combination of affective, ideological and aesthetic
elements that presents the country as an utopic and sacralized space.
Moreover, as a result of a process of displacement in space and time,
Portugal is viewed as a country both exotic and familiar, that reflects
the past and, at the same time, heralds the political future of Spain,
thus becoming a fundamental key for the understanding of Spain’s
national identity.
References
Ballesteros García (2002): Rosa Mª Ballesteros García, “Cartas a una amiga portuguesa. (Carmen de Burgos a Ana de Castro Osório)”, en La Mujer (II). Actas Congreso de Andalucía, Córdoba, pp. 21-39.
Ballesteros García (2005), Rosa Mª Ballesteros García, “Las distracciones misteriosas, Colombine y la masonería portuguesa”, Aposta, Revista de ciencias sociales, n. 15. http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/ballesteros2.pdf
Bravo Cela (2004): Blanca Bravo Cela, “Portugal y Carmen de Burgos, historia de un encuentro”, BoletínRAMÓN, n. 8, pp. 65-67.
Burgos (1916): Carmen de Burgos, Los amores de Faustino, Madrid, La Novela Corta.
Burgos (1916): Carmen de Burgos, Los míseros, Madrid, La Novela para Todos.
Burgos (1916): Carmen de Burgos, Peregrinaciones, Madrid, Imprenta “Alrededor del Mundo”.
Burgos (1989): Carmen de Burgos, La flor de la playa y otras novelas cortas, ed. de Concepción Nuñez Rey, Madrid, Castalia.
Gómez de la Serna (1916): Ramón Gómez de la Serna, “Epílogo” en Carmen de Burgos, Peregrinaciones, Madrid, Imprenta “Alrededor del Mundo”.
Gómez de la Serna (1998), Ramón Gómez de la Serna, Obras Completas XX. Escritos autobiográficos I, Automoribundia, dir. Ioana Zlorescu, Barcelona, Círculo de Lectores/Galaxia Gutenberg.
Navarro Domínguez (2007a): Eloy Navarro Domínguez, “Carmen de Burgos, ‘peregrina’ en Portugal”, en Mª del Mar Gallego Durán y Eloy Navarro Domínguez (eds.), Relatos de viajes, miradas de mujeres, Sevilla, Alfar, pp. 185-222.
Navarro Domínguez (2007b): Eloy Navarro Domínguez, “Regreso al futuro: la República Portuguesa en la obra de Ramón Gómez de la Serna y Carmen de Burgos (con Larra al fondo)” en Ángel Marcos de Dios (ed.), Aula Ibérica, Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 87-111.
Navarro Domínguez (2010): Eloy Navarro Domínguez, “Ramón Gómez de la Serna, Carmen de Burgos y el ‘descubrimiento’ de Portugal” en Suroeste: relaciones literarias y artísticas entre Portugal y España (1890-1936) = Relações literárias e artísticas entre Potugal e Espanha (1890-1936), Antonio Sáez Delgado, dir., Badajoz, Museo Extremeño e Iberoaméricano de Arte Contemporáneo/Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, vol. 2, pp. 117-127.
Núñez Rey (1992): Concepción Núñez Rey, Carmen de Burgos, Colombine (1867-1932): biografía y obra literaria, Madrid, Universidad Complutense.
Núñez Rey (2005): Concepción Núñez Rey, Carmen de Burgos, "Colombine" en la Edad de Plata de la literatura española, Sevilla, Fundación José Manuel Lara.
Núñez Rey (2006): Concepción Núñez Rey, “La narrativa de Carmen de Burgos, ‘Colombine’. El universo humano y los lenguajes”, en Escritoras españolas del siglo XX (1), ed. Carmen Simón Palmer, Arbor vol. CLXXXII, n. 719, pp. 348–61 (Número
monográfico).
Pozzi (1999): Gabriela Pozzi, “Viajando por Europa con Carmen de Burgos ('Colombine'), A través de la Gran Guerra hacia la autoridad femenina”, en Salvador García Castañeda (coord.), Literatura de viajes. El Viejo Mundo y el Nuevo, Madrid,
Castalia, pp. 299-307.
Sáez Delgado, Antonio (2000): Órficos y ultraístas. Portugal y España en el diálogo de las primeras vanguardias (1915-1925), Mérida, Editora Regional.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los derechos de los artículos publicados en esta revista son los que establece por defecto el Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura. Poseen una licencia de Creative Commons CC BY 4.0. Puede consultar la licencia en: Creative Commons
La política de acceso abierto de la Universidad de Extremadura acepta los principios del movimiento de acceso abierto y la declaración de Berlín. Por ese motivo, los autores aceptan que los artículos publicados se recojan en el repositorio DEHESA de esta universidad.
El autor del artículo puede publicarlo libremente en otros medios siempre que refiera esta revista como la depositaria del texto original.