Portraits of Portugal in the narratives of Ramón Gómez de la Serna
DOI:
https://doi.org/10.17398/1888-4067.8.37Keywords:
Ramón Gómez de la Serna, La quinta de Palmyra, El cólera azul, PortugalAbstract
In this paper, we shall analyse the image of Portugal that the Spanish
writer Ramón Gómez de la Serna presents in three narratives: the
novel La quinta de Palmyra (1923-1925) and the short-stories “El
inencontrable” (1925) and “El cólera azul” (1932, 1937). The choice
of Lisbon as the setting for these stories and the description of
Portuguese characters and environments bring about a specific portrait
of Portugal and of Portuguese national identity combining bucolic and
arcadian elements with the colonial reality and the promise of overseas horizons. The analysis we propose aims at emphasizing how
these narratives show a critical stance, displayed in irony and parodic
descriptions.
References
Fernandes (2010): Ângela Fernandes, “As relações portuguesas de Ramón Gómez de la Serna”, in Francisco Lafarga et al. (eds.), Interacciones entre las literaturas ibéricas, Bern, Peter Lang, pp. 195-204.
Fernández Sánchez-Alarcos (2010): Raúl Fernández Sánchez-Alarcos, “Ramón Gómez de la Serna y Américo Castro en Portugal: dos contrapuntos periféricos frente a la modernidad”, Castilla. Estudios de Literatura, nº 1, pp. 27-37.
Gómez de la Serna (1997a): Ramón Gómez de la Serna, “El inencontrable”, in Obras Completas X, ed. Ioana Zlotescu, Barcelona, Círculo de Lectores & Galaxia Gutenberg, pp. 400-430.
Gómez de la Serna (1997b): Ramón Gómez de la Serna, La quinta de Palmyra (1925), in Obras Completas X, ed. Ioana Zlotescu, Barcelona, Círculo de Lectores & Galaxia Gutenberg, pp. 499-641.
Gómez de la Serna (2002): Ramón Gómez de la Serna, “El cólera azul” (1932), in Obras Completas XIII, ed. Ioana Zlotescu, Barcelona, Círculo de Lectores & Galaxia Gutenberg, pp. 47-71.
História do Hospital de Egas Moniz, Centro Hospitalar de Lisboa Ocidental. [último acesso: 02-05-2014] http://www.chlo.min-saude.pt/Hospital/Historia/?sm=1_0
Navarro Domínguez (2007): Eloy Navarro Domínguez (2007), “Regreso al futuro: la República Portuguesa en la obra de Ramón Gómez de la Serna y Carmen de Burgos (con Larra al fondo)”, in Marcos de Dios, Ángel (ed.), Aula Ibérica. Actas de
los congresos de Évora y Salamanca, Salamanca, Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 87-111.
Navarro Domínguez (2010): Eloy Navarro Domínguez, “Ramón Gómez de la Serna, Carmen de Burgos y el “descubrimiento” de Portugal”, in Antonio Sáez Delgado y Luis Manuel Gaspar (eds.), Suroeste. Relaciones literarias y artísticas entre Portugal y España (1890-1936), Badajoz, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, pp. 257-272.
Oliveira (2004 [1963]): José Osório de Oliveira, “O monólogo de Ramón Gómez de la Serna sobre Portugal”, Colóquio. Revista de Artes e Letras, nº 23, Abril de 1963. Reproduzido em Boletín Ramón nº 8, Primavera 2004, pp. 59-61.
Richmond (1982): Carolyn Richmond, “Una sinfonía portuguesa ramoniana. Estudio crítico de la Quinta de Palmyra”, in Gómez de la Serna, Ramón, La Quinta de Palmyra, ed. Carolyn Richmond, Madrid, Espasa-Calpe, pp. 11-151.
Richmond (1997): Carolyn Richmond, “El «novelista» Ramón y sus «novelas grandes»”, in Gómez de la Serna, Ramón, Obras Completas X, ed. Ioana Zlotescu. Barcelona: Círculo de Lectores & Galaxia Gutenberg, pp. 13-44.
Ródenas (2005): Domingo Ródenas, “Introducción”, in Gómez de la Serna, Ramón, El novelista, ed. Domingo Ródenas, Madrid, Espasa Calpe, pp. 11-66.
Sáez Delgado (1999): Antonio Sáez Delgado, “Ramón Gómez de la Serna y Portugal: su desembarco en Contemporânea”, in Órficos y Ultraístas. Portugal y España en el diálogo de las primeras vanguardias literarias (1915-1925), Mérida, Editora Regional de Extremadura, pp. 187-196.
Sáez Delgado (2007): Antonio Sáez Delgado, “Ramón Gómez de la Serna, António Ferro y la greguería”, Península. Revista de Estudos Ibéricos Nº 4, pp. 195-202.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los derechos de los artículos publicados en esta revista son los que establece por defecto el Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura. Poseen una licencia de Creative Commons CC BY 4.0. Puede consultar la licencia en: Creative Commons
La política de acceso abierto de la Universidad de Extremadura acepta los principios del movimiento de acceso abierto y la declaración de Berlín. Por ese motivo, los autores aceptan que los artículos publicados se recojan en el repositorio DEHESA de esta universidad.
El autor del artículo puede publicarlo libremente en otros medios siempre que refiera esta revista como la depositaria del texto original.