The language as an act and as an attitude. From communicative competence to cultural conventions
DOI:
https://doi.org/10.17398/1888-4067.4.167Keywords:
didactics, sociocultural context, language, act, attitudeAbstract
Speaking of language as an act or attitude means to make the learner
the centre of the didactic task, allowing him a responsible and active
role in all the learning process, through a methodological perspective
in which a leading and active participation is demanded.
To know how the PLE (PFL) foreign student learns is, so to speak, to
strengthen the most profitable activities in order to help the student to
attain a sociocultural skill so as to be able become autonomous, using
the resources in meaningful communicative situations according to the
sociocultural context.
References
Byram (1997): Mike Byram, Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence, Clevedon, Multilingual Matters.
Briz (2004): António Briz et alii e Grupo VAL.ES.CO (eds.), Pragmática y gramática del español hablado. El español coloquial, Zaragoza, Pórtico.
Briz (2000): António Briz, “Turno y alternancia de turno en la conversación”, Revista Argentina de Linguística, n. 16, pp. 3-26.
Figueiredo (2004): Olívia Figueiredo, “O Português abre portas: A quem? E como?”, in John Greenfield (org.), Ensino das Línguas Estrangeiras: Estratégias Políticas e Educativas, Porto, FLUP, pp 38-56.
Grice (1975), Herbert Paul Grice, “Logic and conversation”, in P. Cole e J. L. Morgan (eds.), Syntax and Semantics, Nova Iorque, Academic Press, pp. 41-58.
Lepecki (2009): Maria Lúcia Lepecki, “Panela de pipocas”, Super Interessante, Junho, p. 67.
QCERL (2001), Conselho da Europa, Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas, Porto, ASA.
Sánchez-Cano (2005): Manuel Sánchez-Cano, “La conversación en el aula”, in AAVV, Hablar en clase. Cómo trabajar la lengua oral en el centro escolar, Barcelona, Graó.
Searle (1969, 1980): John Rogers Searle, Actos de habla, Madrid, Cátedra.
Sperber e Wilson (1986, 1994): Daniel Sperber e Deirdre Wilson, La Relevancia. Comunicación y procesos cognitivos, Madrid, Visor.
Velázquez García-Talavera (1992): Teresa Velázquez García-Talavera, Los políticos y la televisión. Aportaciones de la teoría del discurso al diálogo televisivo, Barcelona, Ariel Comunicación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Los derechos de los artículos publicados en esta revista son los que establece por defecto el Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura. Poseen una licencia de Creative Commons CC BY 4.0. Puede consultar la licencia en: Creative Commons
La política de acceso abierto de la Universidad de Extremadura acepta los principios del movimiento de acceso abierto y la declaración de Berlín. Por ese motivo, los autores aceptan que los artículos publicados se recojan en el repositorio DEHESA de esta universidad.
El autor del artículo puede publicarlo libremente en otros medios siempre que refiera esta revista como la depositaria del texto original.