Reason and Power in José Saramago as a dramatist
DOI:
https://doi.org/10.17398/1888-4067.17.219Keywords:
José Saramago, Drama, Reason, Power, HistoryAbstract
This article is a reflection on José Saramago’ theater plays with the aim
of obtaining a theoretical perspective that can be used as a tool for the
analysis of his theatrical production. A hermeneutic journey will be
made around the plots of his plays, highlighting the most relevant
elements of each play and the meaning of these elements within his
own dramatic writing strategy. Secondly, the elements highlighted will
be grouped around the hypothesis of the functioning of two recurrent
concepts used as the driving force from which is established the
dramatic conflict in each of the lines of action and in the outline of the
characters in his dramas: reason and power.
References
Foucault, Michel (1980): Microfísica del poder, Madrid, Las Ediciones de La Piqueta.
Foucault, Michel (1968): Las palabras y las cosas. Una arqueología de las Ciencias Humanas, [Traducción de Elsa Cecilia Frost], Madrid, Buenos Aires, SXXI.
Luna Elizalde, María (2013): Democracia y formación ciudadana. Una aproximación al pensamiento político-educativo de José Saramago. Disponible en http://132.248.9.195/ptd2013/noviembre/0705817/0705817.pdf [Último acceso: 24/3/2023].
Martins Coelho, Leonor (2022): “Desconcerto do mundo: Que farei com este livro? de José Saramago – contrariedades, dissonâncias e utopia”, en Carvalho, Beatriz & Lopes d’El Rei, Priscilla (eds.)
(2022), O nobel portugués. Reflexões sobre a obra de José Saramago, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 79-91.
Méndez Moya, Adelardo (2020): “El teatro de José Saramago”. Disponible en
https://www.youtube.com/watch?v=WuJCQAqy_MA [Último acceso: 24/3/2023].
Morales Alcúdia, Joan (2022): “El poder y la compasión en la obra de José Saramago”, en Carvalho, Beatriz & Lopes d’El Rei, Priscilla (eds.) (2022), O nobel portugués. Reflexões sobre a obra de José Saramago, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, pp. 139-147.
Morales Alcúdia, Joan (2013): Saramago por José Saramago, Córdoba, Ediciones El Páramo.
Postigo Aldeamil, María Josefa (2011): “El teatro de José Saramago por él mismo”, Revista de Filología Románica, n. 28, 169-183.
DRAE (2021): Diccionario de la Lengua Española. Disponible en https://dle.rae.es/diccionario [Último acceso: 24/3/2023].
REDACCIÓN (2004): “Saramago dice: ‘podemos cambiar el gobierno, pero no el poder’”. El Universo. Disponible en https://www.eluniverso.com/2004/04/26/0001/261/E0CF7ED2B
D4D3EBBF8C597F7317137.html/ [Último acceso: 24/3/2023].
Saramago, José (1999): “De como a personagem foi mestre e o autor seu aprendiz”, Discursos de Estocolmo, Lisboa, Caminho.
Saramago, José (2003): Cuadernos de Lanzarote I (1993-1994), Barcelona, Alfaguara.
Saramago, José (2016): ¿Qué haréis con este libro? Teatro completo, Barcelona, Alfaguara.
Reis, Carlos (2018): Diálogos con José Saramago, Madrid, La umbría y la solana.
Downloads
Published
Versions
- 12/29/2023 (2)
- 12/29/2023 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Antonio César Morón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los derechos de los artículos publicados en esta revista son los que establece por defecto el Servicio de Publicaciones de la Universidad de Extremadura. Poseen una licencia de Creative Commons CC BY 4.0. Puede consultar la licencia en: Creative Commons
La política de acceso abierto de la Universidad de Extremadura acepta los principios del movimiento de acceso abierto y la declaración de Berlín. Por ese motivo, los autores aceptan que los artículos publicados se recojan en el repositorio DEHESA de esta universidad.
El autor del artículo puede publicarlo libremente en otros medios siempre que refiera esta revista como la depositaria del texto original.