Detective Young adult fiction in SFL classroom: cultural and reading mediation based on the saga Los misterios de Homero Polar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17398/1888-4067.19.1.45

Keywords:

Spanish as a Foreign Language, Literary Mediation, children's and young adult literature, Whodunit, Cultural References

Abstract

This article analyzes El misterio del capirote asesino by Carlos Puerto as a didactic resource for reading and cultural mediation in the ELE classroom. The novel, adapted in the Easy Readers collection for ELE learners, could serve as a cultural intermediary. Moreover, juvenile detective fiction, as a common ground for readers, facilitates the transmission of cultural references. Based on these premises, the genre will be contextualized within the canon of children's and young adult literature (LIJ) and its role in literature didactics. Subsequently, the cultural items in Easy Readers will be examined. Finally, adjustments will be proposed to achieve effective mediation and improve its suitability for different ELE proficiency levels.

References

Black, Joel (2010): “Crime Fiction and the Literary Canon”, en C. J. Rzepka y L. Hosrley (eds.), A Companion to Crime Fiction, Chichester, Wiley-Blackwell, pp. 76-89.

Cerrillo Torremocha, Pedro C. (2007): Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura, Madrid, Octaedro.

Cerrillo Torremocha, Pedro C. (2013): Canon literario, canon escolar y canon oculto”, Quaderns de Filologia. Estudis literaris, n. VIII, pp. 17-31.

Colomer Martínez, Teresa (1991). “De la enseñanza de la Literatura a la educación literaria”, CL & E: Comunicación, lenguaje y educación, n. 9, pp. 21-32.

Consejo de Europa (2001/2002). Marco común de referencia para el aprendizaje, la enseñanza y la evaluación de lenguas (MCER). Trad. Instituto Cervantes, Madrid, Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Cultura (MEC) / Anaya / Instituto Cervantes. (Original publicado en 2001).

Consejo de Europa (2021): Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Volumen complementario. Trad. Instituto Cervantes, Madrid, Secretaría General Técnica Ministerio de Educación y Formación Profesional / Anaya / Instituto Cervantes. (Original publicado en 2020).

Nilsson, Louise, Damrosch, David & D’haen, Theo (2017): “Introduction: Crime Fiction as World Literature”, en L. Nilsson, D. Damrosch y T. D’haen (eds.), Crime Fiction as World Literature, New York-London, Bloomsbury, pp. 1-9.

Durán, Carmen, Jover, Guadalupe, Linares, Rosa & Manresa, Mireia (2023): La educación literaria en el marco de la LOMLOE, Madrid, Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes / Secretaría General Técnica. Subdirección General de Atención al Ciudadano, Documentación y Publicaciones.

Even-Zohar, Itmar (1999): “Factores y dependencias en la cultura. Una revisión de la teoría de los polisistemas”, en M. Iglesias Santos (estudio y compilación), Teoría de los Polisistemas, Madrid, Arco/Libros, pp. 23-52.

García Santa-Cecilia, Álvaro (coord.) (2006): Plan curricular del Instituto Cervantes: niveles de referencia (PCIC). Madrid, Instituto Cervantes. Disponible en https://cvc.cervantes.es/Ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/default.htm [último acceso 31/03/2025]

Gavin, Adrienne E. & Routledge, Christopher (2001): “Mystery in Children’s Literature from the Rational to the Supernatural: an Introduction”, en A. E. Gavin y C. Routledge (eds.), Mystery in Children’s Literature. From the Rational to the Supernatural, London, Palgrave Macmillan, pp. 1-13.

Grella, George (1970): “Murder and Manners: The Formal Detective Novel”, NOVEL: A Forum on Fiction, vol. 4, n. 1, pp. 30-48.

Gulddal, Jesper & King, Stewart (2020): “Genre”, en J. Allan, J. Gulddal, S. King y A. Pepper (eds.), The Routledge Companion to Crime Fiction, London-New York, Routledge, pp. 13-21.

Gulddal, Jesper & King, Stewart (2022): “What Is World Crime Fiction?”, en J. Gulddal, S. King y A. Rolls (eds.), The Cambridge Companion to World Crime Fiction, Cambridge, Cambridge University Press, pp. 1-24.

Kundert, Hans (1978): “Textos de lectura para principiantes”, Boletín de la AEPE, vol. X, n.18, pp. 143-147.

McGee, Chris (2025): Detective Fiction for Young Readers. Full of Secrets, London-New York, Routledge.

Palmer, Ítaca (2023): “Patrimonio literario y escuela: revisión y perspectivas teóricas”, Contextos educativos, n. 32, pp. 109-126.

Polar, Homero [Carlos Puerto] (1998): El misterio del capirote asesino, León, Everest.

Polar, Homero [Carlos Puerto] (2006): El misterio del capirote asesino, ed. J. Navarro, Copenhagen, Easy Readers / Egmont.

Pontoppidan-Sjovall, Karin & Gorosch, Max (1949): Centrala Ordförrådet i Spankan, Estocolmo, Almquist & Wiksell.

Pyrhönen, Heta (2010): “Criticism and Theory”, en C. J. Rzepka y L. Hosrley (eds.), A Companion to Crime Fiction, Chichester, Wiley-Blackwell, pp. 43-56.

Quintana Pareja, Emilio (2025): “Berta Pallarés Garzón (1962-1967)”, en La enseñanza del español en Suecia. Disponible en https://ele.nordismo.se/protagonistas/berta-pallares/ [último acceso: 31/03/2025]

Routledge, Christophe (2010): “Crime and Detective Literature for Young Readers”, en C. J. Rzepka y L. Hosrley (eds.), A Companion to Crime Fiction, Chichester, Wiley-Blackwell, pp. 321-331.

Sánchez Castro, Marta (2013): “La mediación en clase de ELE: una actividad potenciadora de la competencia plurilingüe e intercultural”, en B. Blecua Falgueras, B. Crous & Fermín Sierra (eds. lit.), Plurilingüismo y enseñanza de ELE en contextos multiculturales: XXIII Congreso ASELE, Madrid, ASELE, pp. 791-801. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5423282 [último acceso: 31/03/2025]

Slagter, Peter Jan (1979): Un nivel umbral, Estrasburgo, Consejo de Europa.

Stougaard-Nielsen, Jakob (2020): “World Literature”, en J. Allan, J. Gulddal, S. King y A. Pepper (eds.), The Routledge Companion to Crime Fiction, London-New York, Routledge, pp. 76-84.

Veldhuizen, Vera Nelleke (2023): “The Curious Case of Children’s Detective Fiction: Analysing the Adaptation of the Clasic Detective Formula for a Child Audience”, Crime Fiction Studies, n. 4.2, pp. 162-178.

Downloads

Published

09/14/2025

How to Cite

Manso Flores, A. A., & Escalante Varona, A. (2025). Detective Young adult fiction in SFL classroom: cultural and reading mediation based on the saga Los misterios de Homero Polar. Limite. Revista De Estudios Portugueses Y De La lusofonía, 19(1), 45-64. https://doi.org/10.17398/1888-4067.19.1.45